1. Bagatelizowanie czyli zaprzeczanie uczuciom

Jeśli rozmówca zwierza Ci się z aktualnych uczuć, nie bagatelizuj jego emocji. Umiejętność postawienia się w sytuacji drugiej osoby jest drogą do zdrowej komunikacji. Jeżeli nie włączymy w takich momentach empatycznego zrozumienia, możemy nie zyskać zaufania.

Nieważne z kim prowadzisz dialog: partner, znajomy, przyjaciółka, sąsiadka- spróbuj otworzyć się na zrozumienie, bez stosowania zwrotów:

Taki problem to nie problem

– Staram się rozumieć, ale wydaje mi się, że przesadzasz

– Na świecie istnieje dużo więcej problemów

– Weź się w garść

Dlaczego tak istotne, aby nie stosować tego typu zwrotów?

Oczywistym jest fakt, że jeśli przyjrzysz się dokładnie sytuacji A, w głowie może pojawić się sytuacja B, która według Ciebie jest dużo bardziej poważniejsza.

Przykład: Twoja przyjaciółka mówi, że straciła pracę i bardzo martwi się o swoją przyszłość.

Odpowiadasz: Rozumiem, jednak na świecie są większe tragedie, np. wojna w Ukrainie.

Możesz doświadczać czegoś bardziej trudnego, jednak w empatii nie ma porównywania! Tu chodzi o umiejętność ,,wejścia’’ w przeżycia drugiej strony, a nie wartościowania problemów na podstawie  wydarzeń z całego świata. Każdy człowiek indywidualnie przeżywa codzienne sprawy, korzystając z zasobów, które posiada.
Jeśli dziś ktoś jest załamany, czy naprawdę uważasz, że zwroty zaprzeczające jego emocjom pomogą mu wyjść z tego stanu?

Kiedyś usłyszałam, że należy ,,uświadamiać’’ ludzi w sytuacjach kiedy przesadzają. Wówczas mogą docenić to co mają oraz nie narzekać. Zwróć uwagę na to, że to co dla Ciebie jest problemem, dla innych może być wyzwaniem. To działa w dwie strony, ale nie wiesz, który kierunek wybiera rozmówca. Ludzie, którzy zgłaszają się do Ciebie z problemem, oczekują wsparcia. Możesz im go okazać mówiąc:

– Dziękuję, że podzieliłaś/eś się problemem. Doceniam to, że mi ufasz

– Jeśli czegoś potrzebujesz daj znać, możesz na mnie liczyć

– Rozumiem, że musi być ci ciężko, czy masz już plany co dalej?

– To musi być dla ciebie trudne, czy potrzebujesz pomocy?

Jeśli dziś sytuacja A wydaje się kataklizmem, za miesiąc może być już lepiej. Jednak okazanie zrozumienia tu i teraz jest kluczowe, aby wesprzeć w procesie zmiany. Codziennie każdego z nas coś spotyka, ale różnimy się zarówno odpornością psychiczną, jak i doświadczeniami.

2. Zmiana tematu

To sprytne podejście, a stosują je osoby, które nie lubią trudnych rozmów. Spotykam się z uzasadnieniem, że szybki przeskok na inny temat rozmowy jest techniką załagodzenia trudności.
To może być błędne podejście, ponieważ osoba, która dzieli się problemem poczuje się odtrącona.

Jeśli czujemy się niekomfortowo, do czego mamy prawo,  należy o tym zakomunikować, np.

Dziękuję, że dzielisz się ze mną tym tematem. Domyślam się, że musi być ci ciężko. Jest to dla mnie bardzo trudny problem, nie czuję się na siłach, aby udzielać rad i rozmawiać o tym. Mam jednak szczerą nadzieję, że wszystko się ułoży jak najlepiej dla Ciebie.

Stosując tego typu zwrot, dajemy do zrozumienia, że nie odtrącamy osoby, ale temat. To również umiejętność asertywnego podejścia do życia. Szczególne zastosowanie może mieć w sytuacji, kiedy opisywane doświadczenie dotyczy również Twojego życia, ale nie chcesz się tym dzielić, czujesz ból przez wspomnienia.

3. Ocenianie

To jedna z najtrudniejszych umiejętności, nie oceniać. W naszych głowach mogą pojawiać się częste oceny, ale to nie oznacza, że mają zostać wypowiedziane na głos. Szczególnie, że nasze myśli codziennie podpowiadają różne scenariusze, bardziej i mniej logiczne. Nasze myśli nie muszą być prawdą. Ocenianie na podstawie pozorów jest krzywdzące dla drugiej strony i prowadzą do nieporozumień.

Przykład:

Znajomy dzieli się trudnością, nie potrafi znaleźć rozwiązania.

Odpowiedź:

Skoro masz taki problem to musisz być mało dojrzały!

Na podstawie jednej sytuacji nie możemy stwierdzać czy mamy do czynienia z osobą dojrzałą, czy nie.

Wygadajmy się to przestrzeń, w której zachęcam do zdrowej komunikacji. Jeśli potrzebujesz wsparcia na tej płaszczyźnie, skontaktuj się ze mną- kontakt@wygadajmysie.pl

Wspólnie możemy wypracować to, co sprawia Ci trudność.