Przygotowałam dziś artykuł o komunikacji. Moja strona WYGADAJMY SIĘ zawsze miała motywować do zdrowego dialogu i porozumienia. Korzystam z wiedzy, którą przyswoiłam na studiach psychologicznych (Psychologia konfliktu i kryzysu) oraz z własnego doświadczenia.

Zdrowa rozmowa i dialog to nie lada wyzwanie.
Wszyscy, którzy doświadczyli ataku rozmówcy wiedzą co mam na myśli.
Z jednej strony uświadamiamy sobie pewne sprawy np. dlaczego nasz znajomy jest taki trudny do zrozumienia.

W takich sytuacjach wymieniamy szereg cech tej osoby, które bezpośrednio wpływają na nasze wnioski. Z naszego toku myślenia wynika, że to właśnie TA osoba jest taka, nie MY. Jest taka dziwna, taka trudna do ogarnięcia… Zupełnie inna od nas samych. Czy na pewno? 🙂

Z drugiej zaś  strony rzadko zastanawiamy się dlaczego nie rozumiemy, niestety zwykle obarczana jest winą właśnie druga strona- tak rozpoczyna się konflikt.

Czy to zdrowe podejście?

A może to my nie potrafimy prowadzić rozmowy? Powiem jak każdy socjolog i psycholog… to zależy 😉

Mam jednak dobrą wiadomość- nad wszystkim można pracować, a praktyka czyni mistrza. Znając odpowiednie sposoby komunikacji możemy się pozbyć konfliktu, a w sytuacjach krytycznych kiedy druga strona nie współpracuje- załagodzić.

Rozmowa to współpraca- jeśli nie traktujemy tego w ten sposób staje się monologiem.

To wszystko zależy od tego co dla kogo jest TRUDNE oraz jakie nasze emocje i myśli wywołują stwierdzenie: TO TRUDNE.

Wyobraź sobie, że w pracy Pani Zosia jest dla Ciebie TRUDNĄ osobą, ale dla innej osoby już nie. Czy problem jest w Pani  Zosi czy w Twojej interpretacji tej osoby? A może Pani Zosia uwzięła się na Ciebie, a dla innych jest wspaniała? To zależy… Jednak gwarantuję Ci, że te same zachowania, podkreślam- te same– dla jednych będą trudne dla innych proste lub łatwe do ogarnięcia.

Człowiek uwielbia kiedy druga osoba ROZUMIE jego myślenie.
Z pewnością wielokrotnie spotykasz się z sytuacją, kiedy przytakując komuś lub wypowiadając zdanie ,, Dokładnie! Myślę tak samo’’ rozmówca był wniebowzięty reakcją. Otrzymał bowiem społeczną aprobatę!
Słowa, które zostały wypowiedziane spotkały się ze społecznym uznaniem, ego zostało nakarmione. To sytuacja kiedy rozmowa przebiega wprost idealnie… Przytakujecie sobie i jesteście tacy podobni. Czy tu może zajść jakiś konflikt? Małe prawdopodobieństwo.

Problem pojawia się kiedy zauważacie w sobie przeciwieństwa. Inne poglądy, ogólna filozofia życia- wszystkie te aspekty wpływają na to jak się dogadujemy lub jak ciężko nam się porozumieć. No i tu zaczynają się schody! Kiedy zauważasz, że Twoje myślenie znacznie różni się od rozmówcy, możesz czuć pewien niepokój, być może dlatego, że od lat wpajane wartości zostały zaburzone przez słowa innej strony. To jedna z możliwych przeszkód w komunikacji- konflikty.

Rodzaje konfliktów:

  1. Konflikt wartości

– Odmienna religia, ideologia, filozofia (bez wzajemnej akceptacji i szacunku trudno rozwiązać ten konflikt)

– Odmienne codzienne zwyczaje oraz konsekwentne zachowania (np. pójście do kościoła vs medytacja; ślub kościelny vs ślub na plaży z szamanem).

2) Konflikt relacji

– Zła komunikacja

– Błędne spostrzeżenia

-Nadinterpretacja słów

3) Konflikt danych

– Brak informacji, które mogłyby rozjaśnić pewne niejasności

– Odmienne sposoby interpretacji tych danych

– Błędne rozumienie danych.

4) Konflikt interesów

– Interesy rzeczowe (pieniądze, władza) kosztem drugiej strony

– Potrzeba sprawiedliwości i zaufania, np. niejasny podział obowiązków w pracy.

Co wpływa negatywnie na komunikację?

Bardzo ogólne komunikaty– druga strona się nie domyśli co masz na myśli- jeśli coś mówisz upewnij się czy Twój rozmówca rozumie.

Ignorowanie drugiej osoby– przykładem może być szybka zmiana tematu, pozostawienie bez komentarza i płynne przejście do innej rozmowy.

Ocenianie i osądypowinieneś..źle zrobiłeś.. jak mogłaś tak zrobić…etc.

Zniekształcenia chyba powinnaś się wyprowadzić z Polski skoro krytykujesz własny kraj

Zaprzeczenie emocjom–  raczej przesadzasz, zbyt emocjonalnie do tego podchodzisz

Generalizowanie zawsze robisz to tak samo!

Jak mówić, aby komunikacja przebiegała poprawnie?

W komunikacji posługuj się komunikatem Ja. Jest to bardzo ważne, ponieważ pokazujesz rozmówcy na czym Tobie zależy i dlaczego właśnie to dla Ciebie jest to ważne.

Pokazujemy w ten sposób, że to my jesteśmy zdenerwowani, wściekli czy źli- nie druga strona. To MY odpowiadamy za nasze emocje, właśnie dlatego zamiast powiedzieć:

ALE MNIE ZDENERWOWAŁAŚ, OCENIASZ MOJE ŻYCIE I TO JEST TAKIE NIESPRAWIEDLIWE !!

Powiedz zdanie używając mechanizmu:

Spostrzeżenie- Uczucie- Potrzeba- Prośba:

Przykład:

Kiedy słyszę w jaki sposób do mnie mówisz (spostrzeżenie) czuję duże zdenerwowanie (uczucie). Chciałabym, abyś w rozmowie nie używała oceniających komentarzy (Potrzeba). Czy mogłabyś nie stosować tego typu zwrotów? (Prośba).

Powodzenia!

Kategorie: Czytelnia